ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد عوامل خطر «زوال عقل زودرس» را بشناسید خوابیدن روی زمین برای کمردرد خوب است یا بد؟ ترفند‌های مفید و کاربردی برای تمیزکردن و مراقبت از وسایل چوبی هشدار فرماندار طرقبه-شاندیز به گردشگران برای احتمال وقوع سیلاب (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتباط جالب ایجاد نفخ با کمبود یک ویتامین خواص ویژه موز سیاه شده که نمی‌دانستید اعزام بیش از ۸۷ هزار زائر سرزمین وحی از ۲۱ فرودگاه کشور توضیحات جدید وزیر کار درباره حقوق بازنشستگان و اصلاح حقوق کارگران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارورند | حرارت موبایل یکی از عوامل ناباروری در مردان آبی که دو بار جوشیده باشد ضرر دارد؟ اهدای عضو بیمار مرگ مغزی به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارس، پلنگ باغ وحش مشهد به دلیل شکستگی دست چپ همچنان تحت درمان است زیاد عرق می‌کنید؟ شاید یکی از این بیماری‌ها را دارید از کنار این علائم ساده نگذرید | ۳ نشانه هشداردهنده که ممکن است خطرآفرین باشند
سرخط خبرها

گسل مشهد فعال نشده و جای نگرانی نیست

  • کد خبر: ۱۸۸۱۹۹
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
گسل مشهد فعال نشده و جای نگرانی نیست
استاد بازنشسته ژئوفیزیک دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گسل مشهد در زلزله‌های اخیر فعال نشده است و مردم نگران زمین‌لرزه نباشند، اما تمهیدات لازم اندیشیده شود.

علیرضا شجاع طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به زمین‌لرزه‌های اخیر افغانستان و اثرات آن بر مشهد گفت: دو زمین‌لرزه اخیر افغانستان که با قدرت ۶.۳ریشتر بود، در عمق بیش از ۱۰۰کیلومتری زمین اتفاق افتاده است و تهدید مستقیم برای مشهد نیست.
وی ادامه داد: اگر زمین‌لرزه‌ای به وقوع بپیوندد و ما آن را حس کنیم به منزله آن نیست که در کانون زلزله هستیم یا گسل‌های ما نیز فعال شده است.

رئیس اسبق مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: با توجه به بعد مسافت و عمق زمین‌لرزه‌های افغانستان، گسل‌های مشهد فعال نشده و جای نگرانی‌ نیست. زمین‌لرزه‌های اخیر به علت حرکت قاره‌ها و خرده‌قاره‌هاست و نیرو‌های جمع شده در لایه‌های زمین رها می‌شود و زلزله رخ می‌دهد که این پدیده در هرجایی از جهان می‌تواند به وقوع بپیوندد.

شجاع طاهری در مورد آمادگی مشهد برای وقوع زمین‌لرزه تأکید کرد: این مسئله‌ای است که مدیران حوزه بحران، محیط زیست و کارشناسان ژئوفیزیک باید پاسخ دهند. قطعا مطالعه کافی در مورد مشهد و اجرای تمهیدات مختلف می‌تواند ریسک خطر زمین‌لرزه در مشهد را به حداقل برساند.

این استاد بازنشسته گروه فیزیک دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، سال‌ها قبل در ژاپن زمین لرزه‌ای ۸ریشتری اتفاق افتاد و توکیو را با خاک یکسان کرد و ده‌ها هزار تن هم کشته شدند. اما ژاپن به همان حالت ماند؟ امروزه زلزله‌هایی با موج ۷.۴در ژاپن اتفاق می‌افتد و هیچ خسارت جانی و مالی‌ به دنبال ندارد و این حاکی از مطالعه دقیق و مدیریت بحران کارآمد در آن کشور زلزله‌خیز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->